Ana içeriğe atla

Nitelikli

Medeniyetlerin Yükselişi / Rise of Civilizations Rehberi Bölüm - 1: Medeniyetlerin Tanıtımı

Herkese selamlar. Ben Horoz Avcısı. Oyuna başlayalı yaklaşık 60 gün oldu. Ve şu an 29. Krallıkta aktif olarak 2 birlik sahibiyim. Klanımda yeni başlayan oyuncuları gördükçe, içimde oyunu anlatma isteğinin olduğunu farkettim. E ben de bunu bütün oyunculara bu şekilde anlatayım dedim. İyi ettim. Bu yazı, serinin ilk yazısı olacak. Ve medeniyetlerin bonuslarını, kahramanlarını ve ne işe yaradıklarını detaylıca anlatmaya niyetliyim. Bu yazı "Hangi medeniyeti seçsem?" diye düşünen her oyuncu için bir umut ışığı olsun ve bu ışık tüm dünyayı aydınlatsın. Haydi başlayalım!   GİRİŞ EKRANI Bu ekranda ablamız bize oyunun ne olduğu hakkına kısa bir özet geçiyor. Fakat bu kısım başından sonuna Civilizations oynamış herkese tanıdık gelecektir. Oyunun temelinde yatan "medeniyet seçimi ve bonusları" tamamen temel olarak Civilizations ve yine hepimizin bildiği Age Of Empires'tan araklanmış. Bu şekilde "aşırı esinlenme", mobil oyunlarda sıkça gördüğümüz b...

BANNERLORD'DA BİZİ NELER BEKLİYOR?

Bilirsiniz birisi üzgün olunca; “Ne oldu kardeş Rodok Arbaletçin Kergit Kargıcısı tarafından mı bayıltıldı?” denir. Mount & Blade oynayan herkes o bir adamı atla kovalayıp on dakika sonra anca
öldürebildiğimiz Kergit savaşlarından nefret eder. Ama güzel oyundur Mount & Blade. Size verdiği
özgürlük, o büyük savaşın ortasında kalma, kendi hikaye ağacınızı oluşturma hislerini her oyun
kolay kolay veremez. Bu yüzden çok sevildi M&B. Bu yüzden herkes ikincisini asker yolu gözleyen
yeni gelin gibi gözlüyor.
2010 başlarında çıkıp önceki oyunun çoğu açığını kapatıp, bir de üzerine multiplayer modu
ekleyen Warband’ın ardından yapımcı şirket Talewords, 2012’de ne oldu gaza mı geldiler
anlamadım ama yeni oyunları Mount & Blade II: Bannerlord’u duyurdular. Oyun herkes Warband’
ın tadını tam anlamıyla alıp yeni içerik arayışına çıktığı zamanda duyuruldu. Bu yüzden herkesin
tadı damağında kalmış bir oyundur M&B.
Geçtiğimiz 6 yıl içinde oyun ile ilgili çok az şey paylaşıldı bizimle. Hatta bir ara çoğumuz umudu
kestik. Bu aradan faydalanmaya çalışan oyunlar da çıktı War of the Roses gibi. Herkes Bannerlord’
un bitip, bu oyunun onun ruhani devamı falan olduğunu söylüyordu. Bilirsiniz internet işte her
şeye bir gereksiz heyecanlanma var. Kırmızı bebeği yırtılmış da babası yerine mavi bebek almış
gibi herkes bağrına basmaya çalıştı bu yeni oyuncağı. Ama tabiki herkesin ağzında ekşi bir tat
kaldı. Ben kırmızı bebek için ağladım sen niye bana mavisini alıyorsun ki? Bu oyunda M&B'yi
sevdiğimiz oyun yapan o tat yoktu. Ben oyunların para kazanmasına hiçbir zaman karşı değilim. Bu
zaten olabilecek en doğru şey. Ama sırf para kazanmak için oyun yapmaya sonuna kadar karşıyım.
Ne olursa olsun arkanızda büyük şirketler para bekliyor da olsa sen birşey başarıp, bir ürün
sunmaya çalışmak yerine, insanlara para harcayacakları bir sistem tasarlarsan eninde sonunda
insanlar bundan bıkıp sana düşman olur. Sözüm sana EA, sözüm sana Ubisoft. O çocuklar da bir
gün oyunlarınızı almayı bırakacak. O zaman kendi ağırlığınızın altında kalacaksınız. Bu şirketler
kendilerine o kadar güvenmiyor ki, Witcher gibi bir oyun, M&B gibi bir oyun yapmayı denemiyorlar
bile. Çünkü kâr etmek zorundalar. Yoksa batarlar. Witcher yapıp kâr edemezler mi? Ederler ama
işte Witcher yapabilecekler mi sıkıntı o. Neyse konudan çok sapmışım.
Ne diyorduk işte eski halkla ilişkiler sorumlusu sağolsun cimriliğinden bir şeyler paylaşmadığı için
herkesin aklında bir anı olma yolunda ilerliyordu oyun. Ama şükür onun istifası ve yeni gelen
sorumlu ile birlikte Talewords ekibi Steam Topluluk Sayfaları'nda her hafta geliştirici blogları
yayınlamaya başladı. Her hafta farklı bir konuyu ele aldıkları bu bloglar sayesinde biz de üç beş
birşeyler öğreniyoruz da heyecan kıpırtıları oluşuyor. Bu yazıda da sizlere bu bloglarda ve daha
öncesinde yayınlanan bilgileri bir araya toplayıp Bannerlord ile ilgili bildiklerimizi anlatayım dedim.
İyi ettim.

1- Oyunun her özelliğinin modlanabilir olması için ellerinden geleni yapıyorlar.

2- Asker toplama sisteminde birçok değişiklik var. Artık askerleri yetkililerden
toplayabileceksiniz. Eğer yetkiliye aranız iyiyse. Sadece temel askerler değil, biraz eğitimi
bulunan askerler de alabileceksiniz. Örnek olarak Vlandia Şovalyeleri verilmiş. Bu
birimler normal olarak köylerden toplanamıyor. Şovalye yaverlerinden alabiliyorsunuz.
Eğer bu yaverler ile aranız iyiyse bu birimleri geliştirebiliyorsunuz. Yaverler ile aranız
kötüyse Vlandia Şovalyeleri'ne sahip olamıyorsunuz. Ama hâlâ Vlandia’nın temel
askerlerini alabiliyorsunuz.

3- Oyundaki zırhlar artık birimin hareket etmesine göre kendi hareketlerine sahipler. Yani
kolunuzu kaldırdığınızda zırh kolunuzun parçası olan bir hamur gibi kolunuzla aynı
hareketi yapmayacak. Aynı şey kumaşlar için de geçerli.

4- Oyundaki yapılardan en azından bir bölümü yıkılabilir olacak. Kale duvarları vb.


5- Yeni mekanik: Nüfuz. Bu birim oyunda para gibi bir görev görüyor. Ama paranın yerine
geçmedi. Belirli bir krallığın görevlerini yapıp düşmanlarına saldırdığınızda elde
ediyorsunuz. Kullanımı ise o ülkedeki bir lordu ikna etmek, ülkede alınan kararlarda
söz sahibi olmak olarak sıralanabilir. Mesela müttefik bir lordu size katılmaya ikna
etmek istiyorsunuz. 500 Nüfuzunuz birikmiş ve o lord 200 nüfuz istiyor. Verip
alabiliyorsunuz. Nüfuz ordunuzun moraline de etki ediyor. Artık bir tane tahıl alıp 5 gün
askerleri onunla idare edemeyeceksiniz. Ama onun da etkisi olduğuna eminim.

6- Ordunuzdan uzak olan komutanlara keşif, saldırı, destek ve erzak yardımı gibi emirler
verebileceksiniz.

7- Arayüzde önemli yenilikler olacak. Bulunduğunuz ordunun durumu, yanınızdaki lordlar,
sizden uzakta olup size bağlı olan lordlar gibi ayrıntılara kolayca erişebileceksiniz.

8- Savaş hazırlığı sırasında bir lordun askerleriyle getirdiği öğeler tüm ordunuz
tarafından kullanılacak. Örneğin bir lord yanında bal getirdiyse bu, tüm ordunun
moralini yükseltecek. Aynı şekilde getirilen atlar tüm ordunun hareket hızını
etkileyecek. Bu şekilde ordu kurma olayını diğer lordlar da yapabilecek. Ama krallar
yüksek nüfuza sahip olduğu için bu iş onlara daha kolay.

9- Farklı birimlerin farklı maliyetleri olacak. İmparatorluğun temel birimleri diğer
krallıklara göre daha dayanıklı ve iyi kuşanmış oldukları için maliyetleri onlara göre
daha fazla olacak. Fakat İmparatorluk diğer krallıklara göre daha güçlü bir orduya
sahip değil. Genel olarak başlangıç birimleri daha askeri, düzenli ve iyi kuşatılmış.

10- Her krallık ordusunun farklı bir oynanışı olacak. Örneğin İmparatorluğun ordusunda
piyade ve okçular birbirine yakın olup birlikte çalışarak daha güçlü olacak. Fakat
barbar bir ordu dağınık halde potansiyelini tam gösterebilecek.

11- Lordlar savaşta giydikleri zırhları şehirlerde giymeyecek. Şehirlerde kaftan tarzı günlük
kıyafetleriyle göreceğiz.

12- Modlama için C# kullanılacak. Visual Studio’nun herhangi bir versiyonu kullanılabilecek.
Ayrıca mod oluşturacak kişiler için sahne editörü, harita editörü gibi araçlar Taleworlds
tarafından sunulacak. Performans editörüyle modcular yaptıkları değişikliklerin
oyundaki performansı ne kadar etkilediğini görebilecek. TaleWorlds modcular için
eğitim görevi görecek birkaç video paylaşacağını da söyledi. Modcuların oyun üzerindeki hakimiyetleri gayet geniş olacak. Eşya ekleme/silme, yeni modeller ekleme
gibi seçeneklere sahip olacaklar. Ayrıca yapay zekanın temel hareketleri hariç farklı
stratejiler modlarla atanabilecek. Oyun kolay olursa bu şekilde çözülebilir.

13- Burası çok önemli ve güzel: Oyun aynı anda birden fazla modu destekliyor olacak.
Örneğin Skyrim’deki gibi birden fazla modla oynayabileceğiz.

14- Diyalog seçenekleri artık çok daha geniş. Modlarla bunlar düzenlenebilecek.

15- Yeni silah oluşturma sistemi sadece yakın dövüş silahlarını kapsıyor. Yeni sistemde
kendinize ait bir kılıcı dövebileceksiniz. Mesela listeden kabzasını ayrı, metal şeklini
ayrı seçeceksiniz. Maalesef bu şimdilik sadece yakın dövüş silahları için geçerli.
Ama ben modcuların bir yolunu bulacağına inanıyorum.


16- Modlarla yeni iskeletler ve animasyonlar eklenebilecek. Yani bir birimin harekeletleri
değiştirilebilecek. Bunun güzel yanı, oyuna kendine has yoldaşlar eklemek olacaktır
sanırım. Bir modla oyuna eklediğiniz yoldaşın, kendi savaşma hareketleri, koşma
animasyonları yapılabilir. Ben bir samuray isterdim. Ropörtaj yapılan geliştirici yeni
ragdoll fiziği ve animasyonları eklenmeyecek diyor ama bilemedim. Warband’da bir
modla yapılabiliyordu. Bu madde garanti değil ama öyle olmasını gönülden istiyorum umarım yaparlar.

17- Söylenilene göre güncel bir sistem ile 800 kişilik bir savaşta 60 fps alabileceğiz.

18 Haritaların boyu genel olarak 4km².
Warband’e göre çok daha büyük. Atla iki koşup
haritanın kenarına çarpmayacaksınız yani.

19- Silah oluştururken kullandığınız her parça doğrudan oynanışa etki edecek. Mesela
silahınızdan kullandığınız geniş bir balçak el zırhınızı arttıracak. Silahların yine farklı
etkilerinden ikisi de uzunluk ve ağırlık. Uzunluk basit olarak silahın erim mesafesi.
Ağırlık ise silahın hasarını arttırıp hızını yavaşlatıyor. Kısa ve hafif bir silah çok hızlı
olmasına rağmen rakibinize kağıt atmış kadar hasar verecekken, uzun ve ağır bir kılıç
daha tam hızlanamadan rakibinize vuracağı için hem yavaş olup, hem tam hasarını
veremeyecektir. Ancak at sırtında kullandığınız uzun ve ağır bir silah zaten hızlı
olduğunuz için vurduğunuz kişinin hayatıyla ilgili önemli kararlar vermesini
sağlayabilir.

20- Silahların üç ayrı hasar çeşidi olacak Kesme, Delme ve Vurma. Kesme hasarı normal
bildiğimiz kılıçların verdiği hasar türü. Normal olarak hasarı en iyi yansıtan çeşit. Fakat zırhlı bir birime karşı uygulandığında etkisi gözle görülür şekilde azalıyor. Vurma
hasarı ise mesela bir çekici düşünün. Kılıç gibi insanı yarıp geçmez ama zırhları
ezebilir. Delme ise koltuklanmış kargı vuruşu opgg.

21- Yine çok güzel bir ayrıntı. Artık silah her zaman aynı hasarı vermeyecek. Mesela
silahın ucuyla vurduğunuzda gerçek hasarını verirken, sapıyla veya elinize yakın bir
noktas ıyla vurduğunuzda, verdiğiniz hasar azalacak. Yine rakibin neresine vurduğunuza
göre verdiğiniz hasar farklılık gösterecek. Silahların geri tepmesi de olacak ve farklı
topuzlar ile bunu ayarlayabileceksiniz.

22- Merak etmeyin kanser Kergitler yine var.

23- Yeni animasyonlara gelecek olursak şunun güzelliği karşısında dilim tutuluyor. Hayır
çok daha iyi animasyonlar gördüm fakat bu animasyonun Mount&Blade içinde nasıl
hissettireceğini çok iyi hayal edebiliyorum.


26- Okçular için güzel bir yenilik var. Mesela savaşın ortasında arbalet doldurmak tam bir
ölümdü. Şimdi arbalet doldurma animasyonu ikiye ayrılmış durumda. Yayı germek
birinci, oku sadağa yerleştirmek ikinci aşama. Eğer yayı gerdikten sonra rahatsız
edilirseniz bu hareketi tekrar baştan yapmanıza gerek kalmıyor.

27- Artık dövüşürken düşmana vurduğunuzda kan ile birlikte birkaç parçacık da
savrulacak.Zırh parçası, deri gibi. Aynı zamanda etraftan üzerinize bulaşan çamur
yine oyuna gerçekçi bir görünüm kazandıracak. Siz yine de 90 tane köylüyü kılıçtan
geçirirken kötü hissetmeyeceksiniz.


28- Krallıkların şehirleri kendi temalarına göre dizayn edilmiş. Sokaklarda rasgele çetelerle
dövüşebileceğimiz söyleniyor.

29- Oyunda hala konuşma animasyonları yok. Çok da gerekli değil zaten bizim
Mount&Blade’de aradıklarımız farklı şeyler. Biraz da üreticinin tarafını tutalım.
Dediğim gibi bunlar yok ama bir görevi başardığınızda veya kaybettiğinizde buna
uygun tepkiler alacaks ınız. Bunlar çok basit el kol sallama veya kafayla onaylama
hareketleri ama yine de biraz tat kattığını söylemek. Açıkçası birisi orada yazan metni seslendirmiş veya dudakları oynamış olsa ben biraz yabancılık çekerdim oyuna karşı.
İstediğimiz şey yenisi değil daha iyisi. Bu konuda hemfikir olalım. Kaldı ki modlarla bu
animasyonlar eklenebilecekmiş. Gördünüz mü?

30- Ekibin yazarı 5 ayrı karakter tipi ortaya koyabileceğimizi söylüyor.dostlarınıza ve
akrabalarınızla karşılıklı sadakat, sözünüzün arkasında durmak, bir sebep uğruna feda
edebileceğiniz cesaret ve istek, acı çekenlere karşı merhamet ve uzun dönemde fayda
sağlayacak hesaplamalar. Tam çözemedim ama galiba çıkan diyalog seçenekleri
bunlar olacak.

31-- Lordlarla aramızı düzeltmek için daha fazla seçeneğimiz olacak. Savaşın ortasına gelen
ziyafet bizi artık delirtmeyecek.

32- Temel bir hikaye olacağından bahsediliyor. Görevler sadece boş boş şunu al buna
götür, şuradan haraç topla değil de, kendine ait senaryoları olan görevler olacakmış.
Mis mis...

33- Daha fazla yoldaş var ve artık ölebilecekler.
Evet sayın okuyucular uzun bir listenin ardından eklemediğim bazı şeyleri belirtmek isterim.
Bunlar oyun motorunun teknik bilgileri, kale yapıları ve krallık tanıtımları idi. Bunları da artık
oyunu oynayınca görürsünüz. Farklı bir metin editörü kullandığım için yazı az bozuk olmuş kusura bakmayın idare edeceniz artık. Hepinize iyi günler, lütfen blogu terk edin.


Yorumlar

Popüler Yayınlar